In de Biotoop, gevestigd in het voormalig Biologisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen, bruist het. Hier wordt gewoond, gewerkt en ruimte geboden aan diverse maatschappelijke functies. Op deze website vind je informatie over de Biotoop in Haren en het brede aanbod van onze residenten.
Jaarlijkse Open Dag van de Biotoop trekt ruim 2.800 bezoekers
De jaarlijkse Open Dag van de Biotoop in Haren trok gisteren naar schatting ruim 2.800 bezoekers. Tijdens het evenement openden meer dan 100 ateliers, werkplaatsen en woningen hun deuren om bezoekers te laten ervaren wat er allemaal wordt gemaakt, bedacht en gecreëerd op het acht hectare grote terrein.
Ik woon en werk sinds begin 2014 in de Biotoop. Ooit begon ik in 1991 aan de kunstacademie, maar die maakte ik toen niet af. Ik stapte over naar de sociale academie en werkte jarenlang als woonbegeleider. In 2007 begon ik opnieuw aan een kunstopleiding, dit keer aan de avondopleiding van Academie Minerva. Die heb ik afgerond in 2012.
Met veel aanbieders uit de creatieve sector heeft de Biotoop een uniek aanbod. Van een prachtig kunstwerk, een mooie handgemaakte kast of tafel tot een yoga-sessie of een nieuw logo: in de Biotoop vind je het!
Onze eerste ontmoeting met de Biotoop was 10 jaar geleden. Het was een verlaten en verwaarloosd terrein. Wij vergeleken het met Tsjernobyl toen we hier kwamen. Alsof iedereen vijf minuten had gehad om alles te pakken en weg te wezen. Alle deuren stonden open, alle gangen waren open, er was niemand. Er stond nog van alles, van microscopen tot opgegeven experimenten. Heel leuk om verstoppertje te spelen en door de gangen te skateboarden.
Van een oud biologie lokaal heb ik mijn droomplek gemaakt met geupcyclede spullen en gebruikt steigerhout. Mijn plantenwand is een work-in-progress en ik houd een hoek in mijn woonruimte vrij voor het schilderen van grote realistische portretten. In een andere vleugel van de Biotoop werk ik in het bedrijf OneDayArtist. Je zou kunnen stellen dat ik deze plek bijna niet verlaat, maar dat is gelukkig niet het geval. Ik had verwacht de stad meer te missen, maar je kan hier prima allerlei soorten van gezelligheid creëren met zoveel buren. Hoe langer ik hier woon en werk, hoe meer je ontdekt hoeveel bedrijven en bewoners met én voor elkaar werk genereren. Dat is toch wel bijzonder, vind ik. Er zit een vrij hoge gunfactor in iedereen.
Wij wonen met ons gezin sinds 2013 in de Biotoop. Eerst moesten we ons huis bewoonbaar maken. Twee koelcellen en een muur gingen eruit en van de onderzoekstafels hebben wij onze verhoging in de wo